Diversiteit in het onderwijs - V&M Kempen




Full house bij Vrouw & Maatschappij regio Kempen in samenwerking met Vlaams parlementslid Kathleen Helsen op 14 november 2017 in de Thomas More hogeschool te Geel! Diversiteit in het onderwijs is veel meer dan leerlingen met een beperking of van een andere afkomst!

Op dinsdagavond 14 november zetten vrouwen de toon; Hilde Crevits, Kathleen Helsen en Lieve Heurckmans plaatsten diversiteit tot de kern van onderwijs in Vlaanderen en in de Kempen. Op de campus van de Thomas More hogeschool in Geel organiseerden ze samen een boeiende thema-avond met verschillende sprekers en  135 aanwezigen. Het  was een inspirerende en meer dan geslaagde avond.

Voorzitter Lieve Heurckmans opende met een Kempische uitsmijter: “Omdat we geen minister hebben in de Kempen,…” Na deze woorden sprong de minister van Onderwijs, Hilde Crevits, meteen recht om vol enthousiasme duidelijk te maken waar de grote uitdagingen vandaag in ons onderwijs liggen. Zij toonde Vlaamse en Kempische cijfers die elke aanwezige in actiemodus bracht.

Diversiteit in onderwijs is een complex en breed begrip. Het gaat om mensen met verschillende religies en culturen, met verschillende talenten en kansen, mensen met een beperking, mensen in armoede,… De samenleving is superdivers en weerspiegelt zich in ons onderwijs, wat uitdagingen met zich meebrengt.

 

Katelijne Van der Pas en Luc Wilms, beiden verbonden aan de Thomas More hogeschool, toonden aan dat omgaan met diversiteit een bijzonder aandachtspunt is in de opleiding van leerkrachten en maatschappelijk werkers en in de organisatie van de Thomas More hogeschool. 
Khalid Benhaddou liet over zijn schouder meekijken naar dagdagelijkse situaties in scholen, die gewrongen zitten tussen ‘alles toelaten’ en ‘niets toelaten’, wanneer het om andersreligieuze leerlingen gaat. Wat bijvoorbeeld met halalmaaltijden op school? ‘Onderwerpen’ we ons daarmee aan een andere godsdienst of gaat het om iets redelijk en pragmatisch, zoals het aanbieden van vegetarische maaltijden? Stof tot nadenken.

 

Over het belang van gelijke kansen in onderwijs zitten de neuzen in dezelfde richting. Iedereen is het er over eens dat drempels moeten weggewerkt worden en dat kinderen maximale kansen op ontwikkeling moeten krijgen. Panelleden Rania El Mard en Astrid Callens ondersteunden dit als scholier en student. Wanneer we het hebben over godsdienstvrijheid – en aansluitend over de vrijheid van onderwijs, waar we als CD&V grote verdediger van zijn – kwam vanuit het panelgesprek een discrepantie naar voren tussen Yasmien Naciri, moslima en Wolf Ollech, Jood. Waar moslims kiezen voor integratie en gemeenschappelijkheid, kiezen joden voor eigenheid en respect. Vast panellid Kathleen Helsen stelde vanuit CD&V dat zowel eigenheid en respect als integratie en gemeenschappelijkheid van belang zijn.

Sammy Mahdi, die de avond modereerde,  concludeerde dat diversiteit een enorm complex en genuanceerd gegeven is, waar we ons niet achter mogen verstoppen. We moeten de uitdagingen aangaan! In die complexiteit kunnen we immers een rode draad ontwaren: “Wie we ook zijn, er is één ding dat we gemeenschappelijk hebben: we willen onze kinderen gelukkig zien,” beklemtoonde Lieve. “En dat maakt het zo nodig dat we hen leren samenleven, dat we hen leren om elkaar te respecteren, hoe verschillend we ook zijn. Daarom is het zo essentieel dat we tijd en plaats maken voor dialoog en binnen een onderwijscontext samenwerken in een team,” vulde Kathleen nog aan.

Meer foto's van de avond terug te vinden op de facebook-pagina van V&M regio Kempen .